De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Belonen is corporate conditioneren

Belonen is corporate conditioneren. Goed gedrag bekrachtigen is de motor van de organisatie. Uit onderzoek weten we dat belonen 80% effectiever is dan straffen. Door straffen en verbieden groeit de weerstand, terwijl complimenten en beloning het gewenste gedrag versterken.

 

Corporate conditioneren

Conditionering is overal. Dit is een onbewust leerproces dat een stimulus aan een (positieve of negatieve bekrachtiger) koppelt om gedrag te veranderen. Dit werkt ook in de werkcontext: corporate conditioneren.

Het belangrijkste doel van belonen binnen organisaties is het gedrag sturen richting het organisatiedoel. Natuurlijk met het salaris en bonussen, maar ook met complimenten, ingrepen in cultuur of opleidingen. Verscheidene beloningsvormen met ieder hun eigen merits, maar een gedeelde factor: stimuleren van goed gedrag.

The carrot or the stick?

Corporate conditioneren zet je in om gedrag te sturen. Dit kan je op de volgende vier manieren aanpakken: belonen, dwingen, straffen of negeren. De ouderwetse directieve leidinggevende bedient zich vooral van dwang en straf: werknemers moeten gecontroleerd worden! Mensen willen echter de baas zijn over gedrag en zelf bepalen wat zij doen. Door goed gedrag te belonen behouden de medewerkers het gevoel van controle én wordt het goede gedrag bekrachtigd. Beloning werkt tot wel 80% effectiever dan de overige vormen! Dus als je je afvraagt: the carrot or the stick

De gouden regel in belonen

Er is echter één gouden regel in het belonen: weet wat je beloont. We nemen een stap terug naar het conditioneren: pas als er een koppeling tussen gedrag en de bekrachtiging is, leidt dit tot een positieve gedragsverandering. Anders is een wortel, simpelweg een wortel. Gezond, lekker, maar je weet niet wat die wortel betekent. Om beloningen optimaal toe te kunnen passen moet de beloning expliciet gekoppeld worden aan concrete gedragingen en resultaten. Je maakt een compliment direct na goed gedrag. Maar maakt ook helder op basis van welke inspanningen die bonus is gegeven. Weet wat je beloont, maak concreet wat je beloont.

Lees het volledige artikel van onze collega Jeroen Tuinte in onze nieuwste whitepaper Persoonlijk Beloond.

Terug naar overzicht